Заснеха движение на молекула в реално време

Заснеха движение на молекула в реално време
Снимка: Thinkstock

За първи път в историята учени успяха да заснемат движението на молекула в релано време. Постигнали са го химици от САЩ и Финландия, съобщава сп. Nature Photonics, цитирано от БТА.

От 80-те години на миналия век учените показваха само единични изображения на молекули. Сега химиците са успели да проследят непрекъснатото движение на една от тях в реално време и така да наблюдават прехода й от едно квантово състояние в друго.

Синтетична молекула убива раковите клетки със сол

Международен екип от учени е разработил молекула, способна да предизвиква измиране на ракови клетки, вкарвайки хлорид в мембраната им, ...

За целта химиците са използвали двойка наночастици, които са били прикрепени към молекула. Те са играли ролята на своеобразни антени, с помощта на които специалистите са проследили движението на молекулата. В продължение на един час с лазер и микроскоп химиците са събирали данни за промените в нейното състояние.

Усреднявайки ги, учените са открили, че са наблюдавали прехода на молекулата от едно квантово състояние в друго. За да демонстрират експериментите си, химиците са монтирали запис, в който е показана еволюцията на квантовото състояние на молекулата.

Специалистите отбелязват, че за пръв път са имали възможност да наблюдават в реално време клетъчната динамика и различните биохимически реакции в живи организми.

Сред плановете на учените е да наблюдават образуването на нови химични съединения и разпадането на молекули.

Направиха най-малките олимпийски кръгове